מהו כתב האר"י?
כתב האר"י הוא סגנון כתיבה ייחודי המשמש בכתיבת ספרי תורה, תפילין, ומזוזות,
המבוסס על ההוראות והכוונות של רבי יצחק לוריא (האר"י הקדוש),
גדול המקובלים במאה ה-16 ומאז.
כתב זה משלב עקרונות הלכתיים לכתיבת סת"ם (ספרי תורה, תפילין, ומזוזות)
יחד עם הכוונות הקבליות העמוקות של האר"י.
כתב האר"י נפוץ בקרב קהילות חסידיות ואשכנזיות, ונחשב למאפיין חשוב
של סופרי סת"ם המקפידים על קיום כוונות קבליות במהלך הכתיבה.
מאפיינים עיקריים של כתב האר"י:
הכוונות הקבליות בצורת האותיות
כתב האר"י מבוסס על הכוונות הקבליות של כל אות ואות.
לכל אות יש משמעות רוחנית וספירתית, והאר"י שם דגש על החשיבות של כל קו,
קוץ ותג.
למשל:
האות יו"ד בכתב האר"י נכתבת עם שלושה קוצים, שכל אחד מהם מסמל את
הספירות העליונות: כתר, חכמה, ובינה.
האות ו' מסמלת את זעיר אנפין (ז"א), אחד מהמרכיבים החשובים במערכת הספירות,
ולכן יש להקפיד על אורכה וצורתה המדויקים.
מראי מקום: כתבי האר"י, ספר משנת חכמים (פרק ד' על כתיבת תפילין וספרי תורה);
מצת שימורים.
סדר כתיבת האותיות
האר"י הדגיש את חשיבות הכוונה הנכונה במהלך כתיבת האותיות.
כל אות נכתבת מתוך כוונה לתקן תיקון רוחני מסוים בעולמות העליונים.
לכן, כתב האר"י אינו רק מערכת של צורות מדויקות, אלא גם נדרש מהסופר
לכוון את מחשבתו בכל שלב.
מראי מקום: משנת חכמים, מצת שימורים, מאיר עיני סופרים.
הוספת תגין
על פי כתב האר"י, יש להוסיף תגין (כתרים קטנים) לא רק על אותיות שעטנ"ז ג"ץ,
אלא גם על אותיות נוספות בהתאם לכוונות הקבליות.
התגין מסמלים את הקשר לאור האלוקי ולכוחות הרוחניים, ומספקים תוספת של קדושה
וכוח לאותיות שבהן הם נמצאים.
מראי מקום: משנת חכמים (תיקון תפילין פרק ה'); קול יעקב סימן ל"ו; חסד לאלפים.
עיבוד הקלף והרצועות לפי הכוונות הקבליות
בכתב האר"י, גם עיבוד הקלף והרצועות נעשה מתוך כוונה לשמות הקודש.
עיבוד הקלף והכנתו לכתיבה מלווה בכוונות לפי שמות ה', כדי להפוך את החומרים
עצמם לכלים להעברת השפע הרוחני.
מראי מקום: כתבי האר"י, משנת חכמים (תיקון תפילין פרק ד').
הבדלים בין כתב האר"י לכתבים אחרים (כגון בית יוסף)
כתב בית יוסף: מבוסס בעיקר על ההלכה הפסוקה על פי שיטת רבי יוסף קארו,
ומתמקד בכתיבה מדויקת מבחינה הלכתית, ללא דגש על הכוונות הקבליות
או הוספת תגין על אותיות נוספות.
כתב האר"י: משלב את הדיוק ההלכתי עם הדגשים הקבליים, ומוסיף תגין על אותיות נוספות,
יחד עם הכוונות הספירותיות הקשורות לשמות הקודש ולתיקון העולמות.
כתב האר"י בקרב האשכנזים והחסידים
כתב האר"י נפוץ בעיקר בקהילות אשכנזיות וחסידיות, שם הוא נחשב לדרך
המקובלת לכתיבת סת"ם.
סופרי סת"ם המשתמשים בכתב האר"י מקפידים על שילוב בין הלכות הכתיבה
והכוונות הקבליות, מה שהופך את הכתב לשילוב של דיוק הלכתי עם עומק רוחני.
ספרדים, לעומת זאת, נוהגים לרוב לפי כתב בית יוסף, אך ישנם ספרדים בודדים
המשתמשים בכתב האר"י, במיוחד בקרב אלו המחוברים לתורת הקבלה.
תפילות לפני הכתיבה של כתב הארי
כתב האר"י מלווה בתפילות וכוונות מיוחדות לפני תחילת הכתיבה.
הסופר אומר תפילה המבקשת מהקב"ה להנחותו לכתוב בצורה נכונה ומדויקת
מבחינה הלכתית ורוחנית, מתוך מטרה שכל אות תוסיף לתיקון העולמות העליונים.
מראי מקום: כתבי האר"י, משנת חכמים (פרק על תפילות).
שאלות ותשובות בנושא כתב האר"י
ש: מה ההבדל בין כתב האר"י לכתב בית יוסף?
ת: כתב האר"י כולל כוונות קבליות והוספת תגין על אותיות נוספות מלבד שעטנ"ז ג"ץ,
בעוד כתב בית יוסף מתמקד רק בצורת האותיות המדויקת מבחינה הלכתית,
ללא כוונות קבליות והוספת תגין מעבר לשעטנ"ז ג"ץ.
ש: מהי חשיבות התגין בכתב האר"י?
ת: בכתב האר"י התגין מסמלים כוחות רוחניים ושמות קודש.
הם נוספים לא רק על אותיות שעטנ"ז ג"ץ, אלא גם על אותיות אחרות לפי הכוונות הקבליות,
כדי לחבר את הכתיבה לכוחות העליונים.
ש: האם יש הבדל בצורת האותיות בין כתב האר"י לכתבים אחרים?
ת: כן, בכתב האר"י לכל אות יש צורה ייחודית שמבטאת כוונות קבליות עמוקות.
למשל, האות יו"ד נכתבת עם שלושה קוצים המכוונים
לשלוש הספירות העליונות: כתר, חכמה ובינה.
ש: למה חשוב לכוון שמות קודש בכתב האר"י?
ת: הכוונות לשמות קודש בכתב האר"י נועדו ליצור קשר רוחני עמוק בין הכתיבה לתיקון
העולמות העליונים.
כל אות נכתבת מתוך כוונה להשפיע רוחנית ולחבר את האדם לאלוהות.