תפילין שימושא רבא – המדריך השלם

מהן תפילין שימושא רבא?

תפילין שימושא רבא הן תפילין המבוססות על הלכות שמופיעות בחיבור קדום בשם "שימושא רבא",
שנכתב בתקופת הגאונים.

התפילין נבדלות במידת הבתים הגדולים שלהן ובסדר הפרשיות שבתפילין של ראש, שהוא שונה מסדר
הפרשיות בתפילין לפי שיטת רש"י.

האריז"ל (רבי יצחק לוריא) והמקובלים ראו במעלת תפילין שימושא רבא כמקבילה להנחת תפילין של רש"י ורבנו תם גם יחד.

למרות זאת, הנחת תפילין שימושא רבא נפוצה בעיקר בקרב יחידי סגולה וחסידי חב"ד, הנוהגים להניח תפילין אלו במהלך
תפילת מנחה, בעוד שרוב הציבור מניח תפילין רגילות של רש"י בבוקר.

התפילין עצמן גדולות יותר מהתפילין הסטנדרטיות, וגודל הבתים שלהן הוא 40 מ"מ על 40 מ"מ או יותר, לפי פרשנות
הלכות שימושא רבא.

 

ההבדל בין תפילין שימושא רבא לרש"י

ההבדל העיקרי בין תפילין לפי שיטת שימושא רבא לבין תפילין לפי שיטת רש"י נעוץ בסדר הפרשיות בתפילין של ראש:

תפילין של רש"י: סדר הפרשיות בתפילין של ראש הוא כדלקמן (מימין לשמאל, כאשר התפילין מונחות על הראש):

"קדש לי כל בכור"

"והיה כי יביאך"

"שמע ישראל"

"והיה אם שמוע"

תפילין שימושא רבא: בחיבור שימושא רבא סדר הפרשיות של תפילין של ראש הוא שונה. הסדר שבו מונחות הפרשיות הפוך מזה של רש"י.

כלומר, הפרשיות מסודרות בסדר הפוך.

בתפילין של יד: אין הבדל בין שיטת שימושא רבא לשיטת רש"י. כלומר, בשתי השיטות סדר הנחת הפרשיות בתפילין של יד זהה.

מידות התפילין: תפילין שימושא רבא נחשבות גדולות יותר במידות הבתים (הקציצא). לפי שימושא רבא, מידת הבתים היא "אצבעיים על אצבעיים",
כלומר בערך 40 מ"מ על 40 מ"מ, ואילו תפילין של רש"י לרוב קטנות יותר, לפי המקובל בקרב רוב המניחים תפילין.

מנהג הנחת תפילין: תפילין שימושא רבא נוהגים להניח בעיקר יחידי סגולה או חסידים מסוימים, כמו חסידי חב"ד, בעוד שתפילין של רש"י
הן התפילין הנפוצות ביותר בקרב כלל עם ישראל.

 

מתי מניחים תפילין שימושא רבא?

הנחת תפילין שימושא רבא מתקיימת לרוב על ידי מקובלים חסידים מסוימים, ובמיוחד על פי המסורת של האר"י.

בדרך כלל, התפילין האלו מונחות בנסיבות הבאות:

במהלך תפילת מנחה: מקובלים רבים נוהגים להניח את תפילין שימושא רבא בתפילת מנחה, לאחר שכבר הניחו בבוקר
את תפילין רש"י ורבנו תם.

חסידי חב"ד: אצל חסידי חב"ד תפילין שימושא רבא הן למעשה התפילין הסטנדרטיות, והם נוהגים להניח אותן בבוקר בתפילת שחרית,
כחלק מהמנהג ההלכתי שלהם.

 

הנחת תפילין שימושא רבא נחשבת למעשה של יחידים המחזיקים בחסידות גדולה ובהקפדה יתרה על המצוות.

לא כל אדם נוהג להניח תפילין אלו באופן יומיומי, וישנם פוסקים, כמו הבן איש חי, שהזהירו מפני יוהרא (גאווה) בהנחת תפילין אלו
אם אין אדם מוחזק במנהגי חסידות מיוחדים.

 

עלות תפילין שימושא רבא

מחיר תפילין שכתובים לפי מסורת שימושא רבא משתנה בהתאם לאיכות הכתיבה, סוג הקלף, רמת ההידור והסופר הספציפי
שמבצע את הכתיבה.

תפילין כאלו, שכתובים לפי שיטה קבלית מיוחדת ומיועדים למקובלים ואנשים שמתעמקים בקבלה, נחשבים להידור גדול יותר
ולכן ייתכן שמחירן יהיה גבוה יותר מתפילין סטנדרטיות.

מחירי תפילין שימושא רבא יכולים לנוע בין 6,000 ל-9,000 ש"ח ואף יותר, תלוי בגורמים השונים.

 

מראי מקומות לתפילין שימושא רבא

תפילין שכתובים לפי שיטת שימושא רבא מבוססים על מסורת קבלית, שמקורה בחכמי ספרד ואשכנז, כאשר עיקרה בא לידי ביטוי
באופי כתיבת הפרשיות בתפילין והלכותיהם.

להלן מראי מקומות מרכזיים הקשורים לתפילין על פי שיטת שימושא רבא:

 

ספר שימושא רבא – הספר המרכזי ממנו נובעת המסורת הקבלית לכתיבת תפילין לפי השיטה הזו.

זהו ספר קדום שמיוחס לרבנים מהדורות הראשונים, והוא עוסק בפרטי הלכות תפילין ובאופני הכתיבה והקיפול של הפרשיות.

 

שולחן ערוך, אורח חיים סימן ל"ד – השולחן ערוך מביא את ההלכות הכלליות של כתיבת התפילין.

בפוסקים נוספים מובאות דעות שונות הנוגעות לשיטות הכתיבה, כאשר חלקם מסתמכים על השימושא רבא.

 

הבית יוסף (יורה דעה סימן רעא) – הבית יוסף, שחיבר את השולחן ערוך, מביא את דעתו בנוגע לכתיבת תפילין,
ובכלל זה התייחסות למסורות שונות כמו שימושא רבא.

 

ספרי קבלה מאוחרים – בכתבי האר"י ובספרים נוספים של המקובלים, ישנן התייחסויות להלכות תפילין,
ביניהן גם לפי שיטות קבליות כמו שימושא רבא.

 

משנה ברורה סימן ל"ד ס"ק ט' – משנה ברורה, בפירושו על שולחן ערוך, מזכיר את שיטת השימושא רבא
כאחת מהשיטות המסורתיות, ומתייחס להידורים השונים שיש בתפילין שנכתבו לפי מסורת זו.

 

 

מחפש תפילין שימושא רבא? פנה עכשיו!

×
דילוג לתוכן