ספר תורה נוסח האר"י – כתיבת ספר תורה האר"י

מהו ספר תורה נוסח האר"י?

ספר תורה נוסח האר"י הוא ספר תורה הנכתב על פי המסורות והכוונות הקבליות
של האר"י הקדוש (רבי יצחק לוריא), מהמקובלים הגדולים של המאה ה-16 ומאז.

כמו בתפילין נוסח האר"י, גם כאן יש דגש על ההיבטים הרוחניים והכוונות העמוקות
הנוגעות לצורת האותיות, סדר הכתיבה, וההיבטים הקבליים הקשורים
לשמות הקודש והספירות האלוהיות.

מאפיינים עיקריים של ספר תורה נוסח האר"י:

 

סדר כתיבת הפרשיות

שיטת האר"י: האר"י מציין כי יש להקפיד על סדר כתיבת הפרשיות בצורה מסוימת
ועל פי הכוונות הקבליות.

לכל חלק בספר התורה יש כוונה קבלית ייחודית, והסופר צריך לכוון לכל ספירה במהלך הכתיבה.

הכוונה הכללית היא לתקן את העולמות העליונים באמצעות הכתיבה
ולחבר בין העולמות העליונים והתחתונים.

מראי מקום: כתבי האר"י, משנת חכמים (על תפילין) ומצת שימורים.

 

כוונות קבליות בכתיבה

על פי האר"י, כל תהליך כתיבת ספר התורה מלווה בכוונות קבליות מפורטות. 

הסופר נדרש לכוון בכל אות ואות, ולעתים גם במילים שלמות, לפי השמות הקדושים
והספירות האלוהיות.

יש לכוון את הכתיבה כך שתתאים לכל אחת מהספירות העיקריות: כתר, חכמה, בינה,
חסד, גבורה, תפארת, נצח, הוד, יסוד ומלכות.


במהלך כתיבת שם ה' בספר התורה, ישנם כוונות מיוחדות הנוגעות לשם הויה
ושמות הקודש השונים.

הכתיבה משמשת כתיקון רוחני, ולכן הכוונות הן חלק בלתי נפרד מהתהליך.

מראי מקום: כתבי האר"י, משנת חכמים פרק ד'.

 

עיבוד הקלף לכוונות קבליות

אחד המאפיינים הייחודיים של ספר תורה נוסח האר"י הוא עיבוד הקלף,
שהוא תהליך שמבוצע עם כוונות מיוחדות לשמות קודש.

בדומה לעיבוד רצועות התפילין, גם כאן יש להקדיש את עיבוד הקלף לשמות הקודש,
כך שהקלף יהיה כלי להעברת השפע הרוחני.

מראי מקום: משנת חכמים (תיקון תפילין פרק ה'), מצת שימורים.

 

הוספת תגין

כמו בתפילין, גם בספר תורה נוסח האר"י נהוג להוסיף תגין (כתרים קטנים)
על אותיות מסוימות מעבר לאותיות שעטנ"ז ג"ץ,
כמנהג האשכנזים הנוהגים על פי תורת האר"י.

התגין נחשבים לסמל לכוחות רוחניים המופעלים דרך האותיות,
ולכן יש להוסיף אותם בהתאם לכוונות הקבליות.


האר"י ציין כי לכל אות עם תגין יש קשר לשמות הקודש ולסודות רוחניים,
ולכן יש להקפיד על הוספתם בהתאם למקורות הקבליים.

מראי מקום: משנת חכמים, מצת שימורים, חסד לאלפים.

 

צורת האותיות

האר"י הקדוש שם דגש גדול על צורת האותיות.

לכל אות יש משמעות קבלית ותפקיד רוחני, ולכן יש לכתוב את האותיות
בצורה מדויקת המכוונת לפי הספירות והשמות הקודש.

לדוגמה, האות יו"ד כוללת שלושה קוצים המסמלים את שלושת הקווים
של הספירות העליונות: כח"ב (כתר, חכמה, בינה).

על פי האר"י, לכל סטייה בצורת האות יש השלכה רוחנית, ולכן יש להקפיד
על כתיבה מדויקת לפי הסודות הקבליים.

מראי מקום: משנת חכמים, כתבי האר"י (על צורת האותיות).

 

 

הבדלים בין ספר תורה נוסח האר"י לשיטות אחרות

שיטת בית יוסף: בניגוד לשיטת האר"י, שיטת בית יוסף מתמקדת בקיום
המצווה בצורה מדויקת מבחינה הלכתית, אך לא שמה דגש על כוונות קבליות
מעמיקות או הוספת תגין מעבר לשעטנ"ז ג"ץ.

שיטת האר"י: מדגישה את הכוונות הקבליות ואת התיקון הרוחני הנעשה
באמצעות כתיבת ספר התורה.

כל אות ואות נחשבת כלי להעברת שפע רוחני, ולכן יש חשיבות גדולה לצורת
האותיות ולכוונות המלוות אותן.

 

 

הבדלי מסורות

הספרדים: לרוב נוהגים לכתוב ספרי תורה לפי שיטת בית יוסף, כשהם מקפידים
על סדר כתיבה הלכתי מדויק, ללא הוספת תגין נוספים או כוונות קבליות מעמיקות.

האשכנזים: בקרב קהילות חסידיות ואשכנזיות רבות נהוג לכתוב ספרי תורה לפי שיטת האר"י,
כולל הוספת תגין מעבר לשעטנ"ז ג"ץ והקפדה על הכוונות הקבליות המתוארות בכתבי האר"י.

ספר תורה זה נקרא ספר תורה נוסח האר"י והוא נחשב לנוסח המלווה בכוונות
המיסטיות של הקבלה הלוריאנית.

 

 

תפילה וכוונות לפני הכתיבה של ספר תורה האר"י

בדומה לתפילין, על פי שיטת האר"י, לפני כתיבת כל פרשה בספר התורה
יש לומר תפילה מיוחדת ולבקש שהכתיבה תיעשה ללא טעויות ובכוונה לשם שמים.

הכוונות והתפילות מסמלות את החיבור הרוחני שבין הסופר לכתיבה,
ומטרתן להבטיח שהספר ייכתב באופן שיביא לתיקון רוחני.

מראי מקום: משנת חכמים, כתבי האר"י (על תפילות וכתיבה).

 

 

 

מחפש ספר תורה האר"י? פנה עכשיו!

×
דילוג לתוכן